toLong ingatkAn ana !

Tuesday 12 April 2011

Menangislah ! Ia bukan milik perempuan sahaja.

bismillah..

**soalan cepumas**
korang pernah menangis ? agak2nya sekerap mana korang menangis ye ? dan disebabkan ape korang menangis ? 
huh,,penat kan menangis ni. lagi2 bila feel nak nangis tu datang m'buak2..t'sedu-sedu, t'esak-esak sampai t'sedak-sedak dibuatnye ...

"menangis"..kata kerja ni sering dikaitkan dengan perempuan lebih daripada lelaki. kenapa ? mungkin salah satu sebab yg biasa kita dengar, hati perempuan ini lembut dan sukakan kelembutan. (tidak b'makna lelaki tidak sukakan 'kelembutan').
Ada segelintir kaum adam sangat sukar untuk mengeluarkan airmata kerana ego nya yang tinggi dan mereka b'pendapat mengalirkan airmata seperti menunjukkan kelemahan mereka. ( x gentle ar yop klu nangeh ! )

never mind. xkisah lah kalau orang tu x nak menangis.

..... TETAPI .....

mEnangisLah ! ,,untuk menyesali masa-masa dan dosa-dosa yang berlalu tanpa beribadah kepada-Nya.

tahukah korang, antara fungsi p'ciptaan mata adalah untuk menangis? ya..

Nabi Muhammad s.a.w memuji dua mata yang berjaga untuk m'pertahankan agama dan yang menangis kerana takutkan azab neraka. subhanallah!

Jangan..jangan malu untuk menangis..kerana sahabat nabi adalah orang yang gemar menangis. Mereka menangis seolah-olah mereka berada di pinggiran neraka. 





Sahabat2 nabi ini sering menangis memperingatkan kesucian iman mereka sehingga berbekas satu aliran di bawah kedua belah mata mereka. 

walaubagaimanapun. bagi individu yg sukar menangis dan mengeluarkan air mata,, bErpura-puralah menangis ! i'ALLAH,, lama kelamaan mata m'jadi biasa mengeluarkan airnya. 

Nabi Muhammad s.a.w juga ada berpesan, "Bacalah al-Quran dan menangislah. Sekiranya tidak mampu, maka berpura-puralah menangis."




Justeru itu, menangislah kerana mata lelaki dan perempuan itu diciptakan antaranya adalah untuk menangis. sesungguhnya, Allah s.w.t itu sangat kasihkan tangisan hamba-hambaNya. 

2 comments:

  1. Salam Ziarah;

    Teringat satu lagu feveret yg ada kaitan ngn entry ni which is "Menangislah Dibahuku" by Firdaus.

    Siyesly, nice la this entry. Lpas bca entry ni terus dengar lagu tu..besh2~

    ReplyDelete
  2. w'salam..huhu..xtahu lagu tu..tapi,la ba'sa..dah cari kt 4shared. yup,match sgt ngn entry ni..
    syukran :)

    ReplyDelete